OVER MIJ
Mijn naam is Tamara de Graaf. Een bedrijfsvoering waarin rekening wordt gehouden met mens en milieu en die bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Als alternatieve manier van organiseren en (samen)werken.
Dat is mijn missie.
MIJN DRIJFVEER
Durven om aan andere dingen te werken én samen met andere mensen dan dat we altijd al deden, heeft direct invloed op hoe we samenleven. Ik geloof erin dat deze vorm van ondernemen leidt tot ontmoeting en nieuwe inzichten. En dat verschil tussen visies en tussen mensen (h)erkent wordt als kracht. Dat is mijn drijfveer. En dat het werkt, weet ik uit eigen ervaring.
Als dochter van idealistische – en allicht wat activistische – ouders, ben ik opgegroeid met het idee dat de status quo niet altijd (meestal?) een gegeven feit hoef te zijn. Ik kom uit een gezin van ‘sociaal ondernemers’ voordat dit woord überhaupt bestond. Mijn ouders startten zo’n 35 jaar gelden, na jaren in de jeugdhulpverlening te hebben gewerkt, een eigen woonwerkgemeenschap. Ze wilden kwetsbare mensen meer kansen en een fijne leefomgeving bieden. Iets wat ze toendertijd niet ervoeren binnen de huidige instanties. Maar, ze ontdekten al snel dat idealen hebben geld kost. Door hun ondernemende geest, sociale drijfveren en duurzame hart vonden ze een toen nog redelijk unieke combinatie: een kringloopwinkel. Het opknappen en verkopen van ‘afgedankte spullen’ zorgde voor werk- en leerplekken, substantieel minder CO2 uitstoot én bracht geld in het laadje. Uiteindelijk is dit uitgegroeid tot een middelgroot professioneel kringloopbedrijf met zo’n 30 mensen op de loonlijst en zo’n 80 vrijwilligers en participatiemedewerkers.
Zo ben ik dus opgegroeid in een context waarin inclusiviteit en duurzaamheid niet bijzonder waren. Maar juist de standaard. Als kind kwam ik al in contact met ontzettend veel verschillende soorten mensen. En leerde ik dat niet iedereen zomaar ‘mee kan doen’. En dat afval van waarde is.
Door de ervaring dat het op kleine schaal mogelijk is om verandering in te realiseren, geloof ik sterk dat het op grotere schaal in het bedrijfsleven ook mogelijk is. Om hier op een positieve en ondernemende manier aan bij te dragen, richtte ik in 2015 SO what projecten op.
Mijn uitdaging en kracht vind ik in moeilijke of spannende veranderingen makkelijker of juist leuk te maken. We gaan er gewoon mee aan de slag, SO what? Of te wel “dus, wat is nu eigenlijk het probleem?”
Door die vraag op een positieve manier te stellen, vinden organisaties nieuwe waardevolle oplossingen die passen in deze tijd. Een tijd waarin maatschappelijke en economische waarden elkaar kunnen versterken. Een succesvol duurzaam en sociaal alternatief.
Zo heb ik ruime ervaring opgedaan binnen soms complexe en altijd wisselende contexten, en diverse opdrachtgevers concreet kunnen helpen.